![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2018/12/3.-4-600x450.jpg)
Kościół pw. św. Marii Magdaleny w Sośnicy
PRACE KONSERWATORSKIE OBRAZU ŚW. BENONA Z KOŚCIOŁA PW. ŚW. MARII MAGDALENY W SOŚNICY
Obraz św. Benona z kościoła pw. św. Marii Magdaleny w Sośnicy namalowany został na płótnie lnianym w technice olejnej w poł. XVIII wieku. Obraz był silnie zabrudzony, z licznymi kitami woskowymi, widoczne były dziury i pęknięcia płótna. Całość pokrywał silnie pożółkły, popękany i zaślepnięty werniks. Rama drewniana była silnie zaatakowana przez owady z licznymi otworami wylotowymi.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0053-rotated-e1590484937441.jpg)
Celem prac konserwatorskich przy obrazie i ramie było przywrócenie jej pierwotnej estetyki, zgodnej z charakterem epoki, w której powstały. Ponadto należało zahamować procesy niszczące obiekt, zdezynfekować i zdezynsekować ramę oraz płótno. Konieczne było skonsolidowanie warstwy malarskiej oraz wzmocnienie strukturalne płótna.
Zabiegi przy obiekcie trwały miesiąc i obejmowały etapy dezynfekcji i dezynsekcji, usuwania przemalowań, reperacji płótna oraz reperacji ramy. W pierwszej kolejności przystąpiono do demontażu obrazu z krosna. Następnie oczyszczono powierzchnie lica za pomocą pędzli, a odwrocie mechanicznie za pomocą gumek i skalpeli. Usunięto woskowe kity i przystąpiono do usuwania werniksu i przemalowań. W tym celu wykonano szereg prób z zastosowanie rozpuszczalników organicznych, metody enzymatycznej oraz mechanicznej. Najlepszy efekt przyniosło oczyszczanie rozpuszczalnikiem. Całość przemywano benzyną lakową. Oryginalna warstwa malarska okazała się być dobrej jakości artystycznej.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0062-rotated.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0058.jpg)
Stan zachowania oraz jej stan techniczny oceniono jako zadowalający. Po oczyszczeniu podjęto próby reparacji płótna. Rozdarcia sklejono za pomocą polioctanu winylu. Wklejono łatki płócienne w miejscach dziur i większych ubytków płótna. Obraz poddano zabiegom na stole dublażowym, przyklejając płótno na nowy nośnik. Następnie uzupełniono drobne ubytki zaprawy barwioną masą na bazie glinki i spoiwa akrylowego. Ubytki polichromii oraz przetarcia retuszowano farbami żywicznymi metodą punktowania. Obraz zawerniksowano werniksem matowym.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0211-rotated-e1590485172960.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0308-e1590485205456.jpg)
Ramę wyczyszczono powierzchniowo, usunięto luźne i spróchniałe fragmenty, a następnie za pomocą urządzenia wibracyjnego wytrząsano mączkę drzewną z otworów wylotowych. Następnie całość zaimpregnowano środkiem grzybo- i owadobójczym. Kolejnym zabiegiem było zaimpregnowanie metodą iniekcji i pędzlowaniu. Po odparowaniu rozpuszczalnika przystąpiono do zatykania licznych otworów. W tym celu wielokrotnie w każdy otwór wpychano barwioną na czarno żywicę. Po wyrównaniu kitów założono cienką warstwę zaprawy i wyszlifowano drobnym papierem. Całość pokryto specjalistycznym czarnym woskiem wykończeniowym do mebli. Srebrną listewkę oczyszczono i uzupełniono srebrzenia płatkiem srebrnym na mikstion. Całość zabezpieczono i spatynowano. Obraz wmontowano w ramę i zawieszono w kościele.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0071.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0551-e1590484909358.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0053-rotated-e1590484937441.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/DSC_0554-e1590484957810.jpg)