![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2019/04/Staw-600x450.jpg)
Kościół pw. św. Mikołaja w Stawie Kaliskim
PRACE KONSERWATORSKIE OŁTARZA BOCZNEGO MATKI BOSKIEJ Z KOŚCIOŁA PW. ŚW. MIKOŁAJA W STAWIE KALISKIM
Architektura ołtarza bocznego Matki Boskiej z kościoła pw. św. Mikołaja w Stawie Kaliskim powstała w stylu neobarokowym w latach 1870-1876, natomiast obraz główny z wizerunkiem Matki Bożej z Dzieciątkiem datowany jest na 1 poł. XVII wieku.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/IMG_5818-rotated-e1591005883239.jpg)
Ogólny stan zachowania obiektu był bardzo zły, głównie ze względu na mocno pociemniałą warstwę zabrudzeń na powierzchni białych przemalowań. Występowały liczne ubytki formy snycerski i rzeźb, a metalizacja była wyraźnie skorodowana. Ołtarz był całkowicie wtórnie przemalowany, łącznie ze zdobiącymi je figurami, obrazy były brudne i pociemniałe. Zaobserwowano ślady występowania kołatka, drewno było prawie całkowicie zdegradowane.
Bezpośrednią przyczyna podjęcia prac był szybki proces postępowania zniszczeń obiektu. Głównym celem konserwacji było powstrzymanie procesów destrukcji przez czynniki biologiczne i procesy fizykochemiczne, a także usunięcie przemalowań zniekształcających estetyczny odbiór ołtarza. Końcowym efektem powinno być przywrócenie wszystkim elementom maksymalnie pełnych walorów historycznych i artystycznych, odtwarzając jego pierwotny wygląd.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/IMG_5821-rotated.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/13-rotated.jpg)
Przed przystąpieniem do zasadniczych prac konserwatorskich, wykonano badania stratygraficzne wielopunktowo i dokładnie określono stan zachowania i zakres występowania oryginalnych warstw malarskich oraz złoceń. Następnie wykonano dokumentację fotograficzną i opisową stanu zachowania obiektu. Już analiza wizualna wykazała miejscowe odspojenia warstwy malarskiej, stare, niedokładnie opracowane kity, wtórnie wykonane przemalowania oraz wtórne metalowanie elementów pierwotnie złoconych.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/7.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/5-rotated.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/47.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/46.jpg)
Prace konserwatorskie rozpoczęto od oczyszczenia powierzchni ołtarza z brudu i kurzu. Po oczyszczeniu przystąpiono do wstępnej dezynsekcji obiektu przy użyciu środka owadobójczego poprzez iniekcję i pędzlowanie. Przemalowania powierzchni architektury ołtarza, w oparciu o wyniki przeprowadzonych prób, usunięto mechanicznie przy wspomaganiu ciepłym powietrzem. Przemalowane warstwy na powierzchni złoceń usunięto przy użyciu past rozpuszczalnikowych zmywanych benzyną lakową. Ponownie wykonano dezynsekcję środkiem owadobójczym. Zabieg przeprowadzono dwukrotnie w odstępie dwutygodniowym. Silnie zniszczone partie drewna nasycono roztworem żywicy akrylowej. Naprawione łączenia konstrukcyjne, wzmocniono wtórne listwy i fleki poprzez impregnację żywicą, a także zamontowano nowe listwy od odwrocie. Wykonano rekonstrukcję ubytków drewna i zamontowano je w miejscach, gdzie się nie zachowały. Sklejono popękane elementy snycerskie.
Konsolidację warstwy malarskiej przeprowadzono klejem skórnym. Pęknięcia i duże ubytki drewna uzupełniono przy użyciu żywicy epoksydowej. Powierzchnię drewna i niektóre ubytki warstwy malarskiej wyrównano kitem akrylowym.
Ubytki warstwy malarskiej wypunktowano metodą „małej kreski”, farbami akrylowymi. Rekonstrukcję wykonano na powierzchni zwieńczenia i w partiach obramień obrazów centralnych. Zrekonstruowano także marmoryzację w odcieniach ugrowych na trzonach kolumn, po czy naniesiono na nią warstwę szelaku.
Wykonano prace pozłotnicze przy użyciu pulmentów oraz złota płatkowego 23 ¾ karata w technice na poler i mat. Złocenia na mat w miejscach łatwo dostępnych, narażonych na uszkodzenia, zostały zabezpieczone szelakiem.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/24-rotated.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/06/27.jpg)
Przeprowadzono konserwację obrazów poprzez wykonanie dublażu na obrazie ze zwieńczenia ołtarza „Św. Antoniego”. Wykitowane ubytki warstwy malarskiej wypunktowano imitatorsko odsączonymi farbami olejnymi. Powierzchnie zabezpieczono werniksem.
Ostatecznie złożono ołtarz w kościele, wstawiono obrazy i zamontowano wszystkie elementy ruchome. Wykonano końcową dokumentację konserwatorską fotograficzną i opisową.
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/IMG_2959.jpg)
![](http://dzielazdrewna.pl/wp-content/uploads/2020/05/IMG_2966-e1591005863371.jpg)